سبد خرید
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

اتودسک تری‌دی‌اس مکس Autodesk 3ds Max چیست؟

اتودسک تری‌دی‌اس مکس Autodesk 3ds Max چیست؟

اتودسک تری‌دی‌اس مکس Autodesk 3ds Max چیست؟

شاید برای شما هم سوال باشد که برنامه تری دی مکس چیست؟ با این مقاله همراه باشید تا توضیحاتی کاملی را در مورد این برنامه گرافیکی قدرتمند بدانید.

اتودسک تری‌دی‌اس مکس (به انگلیسی: Autodesk 3ds Max) که سابقاً استودیوی سه‌بعدی مکس (به انگلیسی: ۳D Studio Max) نامیده می‌شد، یک برنامهٔ گرافیک سه‌بعدی رایانه‌ای حرفه‌ای است که برای ساخت پویانمایی‌ها، مدل‌ها، بازی‌ها و تصاویر سه‌بعدی استفاده می‌گردد. این نرم‌افزار توسط شرکت رسانه و سرگرمی اتودسک ساخته و منتشر شده‌است. برنامه قابلیت‌های مدل‌سازی و ساختار قابل انعطاف افزایه داشته و می‌تواند بر روی سکوهای رایانش مایکروسافت ویندوز اجرا شود. تری‌دی‌اس مکس مرتب توسط توسعه‌دهندگان بازی‌های ویدئویی، بسیاری از استودیوهای تبلیغات تلویزیونی و استودیوهای مجسم‌سازی معماری مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این برنامه همچنین در جلوه‌های ویژه سینمایی و مجسم‌سازی اولیه فیلم‌ها استفاده می‌شود.

?what is autodesk 3ds max

به علاوهٔ ابزارهای مدل‌سازی و پویانمایی، آخرین نسخه از تری‌دی‌اس مکس، امکانات سایه‌زن (مانند انسداد محیط و پراکندگی زیرسطحی)، شبیه‌سازی پویا، ریدیوسیتی، سامانه ذره، خلق و رندر نگاشت نرمال، نورپردازی سراسری، یک واسط کاربر قابل تنظیم و زبان اسکریپت‌نویسی مخصوص به خودش را شامل می‌شود.[۲] این نرم‌افزار قابلیت مدلسازی به شیوهٔ نربز (NURBS) را دارا می‌باشد

تاریخچه و انتشار اولیه
محصول استودیوی سه‌بعدی اصلی توسط گری یوست و گروه یوست برای سکوی داس خلق شد و توسط شرکت اتودسک منتشر گردید. پس از انتشار نسخهٔ چهارم استودیوی سه‌بعدی داس، محصول برای سکوی ویندوز ان‌تی بازنویسی شد و به “استودیوی سه‌بعدی مکس” تغییر نام داد. این نسخه نیز توسط گروه یوست خلق شد و توسط کنیتکس که در آن زمان بخش رسانه و سرگرمی اتودسک بود منتشر گردید.

اتودسک نرم‌افزار را پس از انتشار دومین بروزرسانی استودیوی سه‌بعدی مکس خرید و طی دو انتشار بعدی کل مراحل توسعه را خود شرکت به صورت داخلی انجام داد. بعدها نرم‌افزار تحت نام “تری‌دی‌اس مکس” توسط دیسکریت، یک شرکت نرم‌افزاری در مونترآل که اتودسک به تازگی خریداری کرده بود منتشر شد.

بعد از انتشار نسخهٔ هفتم، دوباره لوگوی اتودسک بر روی محصول قرار گرفت و نام رسمی به حالت کنونی (“اتودسک تری‌دی‌اس مکس”) درآمد.

نسخه‌ها
ورژن سیستم عامل نام کد سال انتشار
۳D Studio Prototype ام‌اس-داس ثاد ۱۹۸۸
۳D Studio ام‌اس-داس ثاد ۱۹۹۰
۳D Studio 2 ام‌اس-داس ۱۹۹۲
۳D Studio 3 ام‌اس-داس ۱۹۹۳
۳D Studio 4 ام‌اس-داس ۱۹۹۴
۳D Studio MAX 1.0 ویندوز جگوار ۱۹۹۶
۳D Studio MAX R2 ویندوز آتنا ۱۹۹۷
۳D Studio MAX R3 ویندوز شیوا ۱۹۹۹
Discreet 3dsmax 4 ویندوز ماگما ۲۰۰۰
Discreet 3dsmax 5 ویندوز لونا ۲۰۰۲
Discreet 3dsmax 6 ویندوز ۲۰۰۳
Discreet 3dsmax 7 ویندوز کاتالیست ۲۰۰۴
Autodesk 3ds Max 8 ویندوز وسپر ۲۰۰۵
Autodesk 3ds Max 9 ویندوز ماکالو ۲۰۰۶
Autodesk 3ds Max 2008 ویندوز گودا ۲۰۰۷
Autodesk 3ds Max 2009 ویندوز جانسون ۲۰۰۸
Autodesk 3ds Max 2010 ویندوز رنوار ۲۰۰۹
Autodesk 3ds Max 2011 ویندوز زلدا ۲۰۱۰
Autodesk 3ds Max 2012 ویندوز اکس کالیبور /رمپیج ۲۰۱۱
Autodesk 3ds Max 2013 ویندوز سیم سیتی ۲۰۱۲
Autodesk 3ds Max 2014 ویندوز تککن ۲۰۱۳
Autodesk 3ds Max 2015 ویندوز الوود ۲۰۱۴
Autodesk 3ds Max 2016 ویندوز ققنونس ۲۰۱۵
Autodesk 3ds Max 2017 ویندوز کرین ۲۰۱۶
Autodesk 3ds Max 2018 ویندوز ایموجی ۲۰۱۷
Autodesk 3ds Max 2019 ویندوز نپتون ۲۰۱۸
Autodesk 3ds Max 2020 ویندوز آتنا ۲۰۱۹

امکانات
MAXScript
MAXScript یک زبان اسکریپت‌نویسی داخلی است که می‌تواند یک وظیفه را به صورت خودکار تکرار، دستورالعمل‌های موجود را با روش‌های جدید ترکیب، ابزارها و واسط‌های کاربری جدید ایجاد یا بسیار کار دیگر را انجام دهد. همچنین می‌تواند ماژول‌های افزونه‌ها را کاملاً با MAXScript ایجاد کرد.

MCG
یک زبان ویژوال اسکریپت‌نویسی داخلی است.

از نسخه ۲۰۱۶

Data Chanel
راه حل ایجاد افکت در مودیفای

از نسخه ۲۰۱۷

پارتیکل فلو _PF
ایجاد سیستم ذره ها در محیط نودبیس

کارگاه شخصیت_Character Studio
کارگاه شخصیت که یک افزونه از نسخهٔ چهارم مکس بود، حالا در استودیوی سه‌بعدی یکپارچه است و به کاربران برای حرکت و تجسم شخصیت‌های مجازی کمک می‌کند. این سیستم با استفاده از اسباب شخصیت یا اسکلت ۲ پا که تنظیمات سهام است کار می‌کند، که می‌تواند برای شبکه شخصیت‌های مناسب و نیازهای مناسب تغییر کند یا سفارشی شود. این ابزار همچنین شامل ابزارهای ویرایش قوی سویچینگ IK/FK، دستکاری حالت‌های وانمود کردن، لایه‌ها و گردش فریم کلیدیها و به اشتراک‌گذاری داده‌های پویانمایی در سراسر اسکلت ۲ پا مختلف است. این “۲ پا” از دیگر ویژگی‌های مفید اشیاء است که برای کمک به سرعت بخشیدن در تولید چرخه‌های راه‌رفتن و مسیرهای حرکت و همچنین به عنوان حرکت ثانویه است.

سیستم پارچه Cloth
سیستم طراحی مایعات _ Bifröst
از نسخه ۲۰۱۸.۴

جستجوگر صحنه
جستجوگر صحنه ابزاری است که دید سلسله مراتبی از داده‌ها، تجزیه و تحلیل صحنه و تسهیل کار با صحنه‌های پیچیده تر را فراهم می‌کند. جستجوگر صحنه یک توانایی است برای مرتب، فیلتر و جستجو کردن صحنه با هر نوع شئ یا اموال (از جمله فراداده). این ویژگی که در تری‌دی‌اس مکس ۲۰۰۸ اضافه شد، اولین جزئی بود که از کدهای مدیریت شدهٔ دات‌نت در تری‌دی‌اس مکس بیرون از MAXScript استفاده می‌کرد.

واردکردن DWG
تری‌دی‌اس مکس از هر دو واردات و اتصال فایل‌های DWG را پشتیبانی می‌کند. مدیریت حافظهٔ ارتقا یافته در تری‌دی‌اس مکس ۲۰۰۸ باعث می‌شود تا چندین شئ را در داخل صحنه‌های بزرگ‌تر وارد کرد.

انتساب/ویرایش بافت_UV Editor
تری‌دی‌اس مکس عملیات بافت خلاق و نقشه برداری مسطح، از جمله کاشی کاری، معکوس، چرخاندن، محو کردن، کشش UV و سست‌سازی را ارائه داده، نامرتبی را حذف می‌کند؛ UV را نگه داشته و تصویر الگوی UV را خروجی می‌دهد. گردش کاری بافت شامل توانایی مخلوط کردن تعداد نامحدودی از بافت‌ها، یک مرورگر مواد/نقشه با پشتیبانی از کشیدن و رها کردن انتساب، و سلسله مراتب با عکس‌ها می‌شود. گردش کاری UV شامل نقشه پوست خام، که شکاف‌های دلخواه را تعریف کرده و باعث می‌شود تا کاربر بتواند UVها را با توجه به آن شکاف‌ها تا کند، کپی/پیست کردن مصالح‌ها، نقشه‌ها و رنگ‌ها و دسترسی سریع به انواع نقشه‌ها (جعبه، استوانه‌ای، کروی) می‌شود.

فریم‌های کلیدی_ Animation Kay frame
دو حالت کلید زنی – کلید مجموعه و کلید اتوماتیک – پشتیبانی از گردش فریم‌های کلیدی مختلف را پیشنهاد می‌کنند. کنترل‌های سریع و بصری برای فریم‌های کلیدی – از جمله: کات، کپی و پیست – به کاربر اجازه می‌دهند پویانمایی‌ها را به راحتی ایجاد کنند. مدار پویانمایی ممکن است به‌طور مستقیم در دریچهٔ دید مشاهده و ویرایش شود.

پویانمایی
اشیاء را می‌توان در امتداد منحنی‌ها با هم ترازی، سرعت، نرمی، حلقه و متحرک کردن در امتداد سطح کنترل کرد. می‌توان بین چند منحی متحرک با مسیر کنترل شده وزنه کرد و آن وزن را پویانمایی کرد. اشیاء را می‌توان با اشیاء دیگر در بسیاری از جهات – ازجمله نگاه کردن به – جهت‌گیری در فضاهای مختلف مختصات، و ایجاد ارتباط در نقاط مختلف و در زمان محدود متحرک کرد.

پوست
اصطلاح پوست(Skin) یا هیکل ممکن است برای رسیدن به کنترل دقیق تغییر شکل اسکلتی مورد استفاده قرار گیرد، به‌طوری‌که تغییر شکل شخصیت یکنواخت به عنوان مفاصل منتقل شده حتی در ناحیه‌ها از جمله شانه‌ها. تغییر شکل پوست را با استفاده از وزنه راس مستقیم، حجم رئوس تعریف شده توسط لفاف یا هر دو می‌توان کنترل کرد.

از نسخه ۲۰۱۷ قابلیت Delta mush, (DQ)Dual Quaterinion اضافه شده است.

شیدر نویسی OSL
امکان دانلود شیدرهای OSL و همچنین نوشتن شیدرهای دلخواه

در نسخه ۲۰۱۹ زبان برنامه‌نویسی OSL اضافه شده است.

ابزار جدید دیگری که به ۲۰۱۹ ۳ds max افزوده شده، Open Shading Language و OSL Map میباشد. به کمک این ویژگی، میتوانیم شیدر های دلخواه خود را بنویسیم و یا شیدرهای OSL آماده را دانلود و مورد استفاده قرار دهیم.

امکان تولید تکسچرهای چوب با تنظیمات کامل
به مدد استفاده از ابزار جدید Wood procedural Map میتوانیم تکسچرهای چوب را با جزئیات و تنظیمات کامل تولید کنیم. این ابزار شامل پریست هایی برای چند نوع چوب از جمله افرا، گیلاس و بلوط میباشد و برای موتور رندرهای آرنولد و Scanline قابل دسترسی است.

کاربرد
استفاده در صنعت

اطلاعات بیشتر: فهرست فیلم‌هایی که توسط آتودسک تری‌دی‌اس مکس ساخته شده‌اند
فیلم‌های زیادی توسط اتودسک تری‌دی‌اس مکس یا نسخه‌های قبلی با نام متفاوتی ساخته شده‌اند. فیلم‌های پرفروشی چون آواتار و ۲۰۱۲ که از گرافیک سه‌بعدی کامپیوتری بهره برده‌اند، از این دسته می‌باشند. البته، در کنار اتودسک تری‌دی‌اس مکس، نرم‌افزار مادباکس برای ساخت بافت‌ها استفاده شده‌است.

همچنین از این نرم‌افزار در توسعهٔ گرافیک سه‌بعدی رایانه‌ای چندین بازی ویدئویی استفاده گردیده است.

مجموعه‌های معماری و مهندسی نیز از برای طراحی هنر مفهومی خود از اتودسک تری‌دی‌اس مکس استفاده می‌کنند. مکس شباهت بسیار زیادی به اتوکد دارد به همین دلیل معماران ترجیح می‌دهند تا از این نرم‌افزار برای بهترین کیفیت رندر استفاده کنند.

استفاده در آموزش
برنامه‌های آموزشی در سطح دوم و سوم از تری‌دی‌اس مکس در دوره‌های خود در گرافیک سه بعدی کامپیوتر و انیمیشن‌های کامپیوتری استفاده می‌کنند. دانش آموزان در رقابت برای اولین بار برای شناختن انیمیشن‌های سه‌بعدی از تری‌دی‌اس مکس استفاده می‌کنند.

تری دی مکس در معماری
تری دی مکس در انیمیشن
تری دی مکس در جلوه های ویژه سینمایی
تری دی مکس در تبلیغات
تری دی مکس در بازی سازی
تری دی مکس در طراحی صنعتی
تری دی مکس در غرفه سازی نمایشگاه
تری دی مکس در کابینت سازی

اشکال هندسی از پیش تعریف شده
این روشی از مدل‌سازی است که در آن مدل از بعضی از اشکال هندسی ساده همچون جعبه، استوانه یا مخروط ایجاد می‌شوند. این اشکال هندسی در فهرست‌های اشکال هندسی از پیش تعریف شدهٔ استاندارد و اشکال هندسی از پیش تعریف شدهٔ تعمیم داده شده نرم‌افزار موجود است. همچنین هنرمند می‌تواند از عملیات‌های بولی مانند تفریق، برش و اتصال استفاده کند. برای مثال، می‌توان دو کره را به صورت حباب به یکدیگر متصل کرد که به آن میتبال گفته می‌شود.

اشکال هندسی استاندارد
جعبه: یک مکعب مستطیل را می‌سازد. یک نوع دیگر جعبه که مکعب نامیده می‌شود، طول و عرض و اتفاع یکسانی دارد.
استوانه: یک استوانه را می‌سازد.
چنبره: یک چنبره (یا حلقه) را با دایره‌هایی در مقطع‌هایش می‌سازد. به خاطر شکلش، گاهی اوقات به چنبره دونات هم گفته می‌شود.
قوری: یک قوری یوتا را درست می‌سازد. از آنجایی که قوری یک شئ پارامتری است، کاربر می‌تواند انتخاب کند تا کدام یک از بخش‌های قوری خلق شود. بخش‌های قوری عبارتند از بدنه، دسته، دهانه و درپوش.
مخروط: یک مخروط یا یک مخروط برعکس را می‌سازد.
کره: یک کره یا نیم کره یا هر برشی از کره را می‌سازد.
لوله: یک لولهٔ گرد یا منشوری را می‌سازد. لوله شبیه استوانه‌ای است که وسطش سوراخ باشد.
هرم: یک هرم با قاعدهٔ چهارضلعی یا مثلثی را می‌سازد.
صفحه: یک چند ضلعی مسطح را می‌سازد. کاربر می‌تواند اندازهٔ طول، عرض و ضخامت آن را تعیین کند.
کره ژئو: یک کره یا نیم کره را بر اساس سه نوع کثیرالوجوه می‌سازد.
اشکال هندسی تعمیم داده شده
هدرا: یک شئ که از چند چندوجهی تشکیل شده را می‌سازد.
جعبه پخ: یک جعبه با گوشه‌های اریب یا گرد را می‌سازد.
مخزن نفت: یک استوانه با سر و ته محدب را می‌سازد.
دوک: یک استوانه با سر و ته مخروطی را می‌سازد.
چندوجهی حجیم: یک چندوجهی حجیم را می‌سازد.
منشور: یک منشور سه وجهی را می‌سازد.
گره چنبره: (انحنای پایه نامیده می‌شود) یک گره یا حلقه را می‌سازد.
استوانه پخ: یک استوانه با لبه‌های اریب یا گرد را می‌سازد.
کپسول: یک استوانه با سر و ته نیم کره را می‌سازد.
L-Ex: یک شئ L مانند بیرون آمده را می‌سازد.
C-Ext: یک شئ C مانند بیرون آمده را می‌سازد.
شلنگ: یک شئ منعطف شبیه به فنر را می‌سازد.

رندرینگ
رندر عبارت است از تهیه خروجی در قالب فایل‌های تصویری از برنامه و محیط کاری در مکس که توسط یک سری دستور و برنامه‌های گرافیکی به نام موتور رندر. بعضی از موتورهای رندر عبارتند از:

آریون‌رندر
اسکن‌لاین رندرینگ
اوکتان رندر
ایندگورندرر
برزیل آر/اس
بیگ‌رندر ۳.۰
رندرمن
فرای‌رندر
فریبال
لوکس‌رندر
مکسول رندر
منتال ری
وی-ری
فاینال‌رندر
کرونا رندر

امیدواریم این آموزش مورد توجه شما قرار گرفته باشد

دیدگاه کاربران
  • محمدی ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱:۵۸ ق٫ظ

    مقاله خیای طولانی بود ولی جامع بود
    ممنون از سایت خوبتون

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توسط
تومان